sheltiedagar

Alla inlägg under augusti 2011

Av sheltiedagar - 31 augusti 2011 09:40

... få se nu... Skogspromenad eller putsa fönster? Få tänka en halv sekund...

Skogspromenad!!

See ya! =)


Av sheltiedagar - 27 augusti 2011 17:26

Min nya fina kamera!! Jag är sååå glad, som jag har velat haft en fin kamera länge!! Tänk att kunna fota natur, barnen och lilla Fröken lite bättre nu.

Jag slog till på en Canon EOS 1100D.

Jag vet, ingen kamera i 25000 kronors klassen, men på min nivå så är den helt klart en bra kamera som jag klarar mig rätt länge med iallafall!!

Nu ska bara batteriet laddas, sedan ger jag mig ut på motivjakt!

ALLT kommer att dokumenteras nu, så här i början, lita på det!!


Hej 

Av sheltiedagar - 27 augusti 2011 08:56

Snart slut på Augusti månad. Fort, fort går sommaren!! Fint på promanaden igår...

  

Riktig sommarvärme...


Undrar bara när de ska fixa iordning denna stenhög som de vräkt upp. Krångligt och vingligt och lerigt att ta sig förbi!


 

Så här ser man ut när man klättrat över...


 

Ha en fin lördag på Er!!

Av sheltiedagar - 25 augusti 2011 08:15


Jaha, då var det dags igen.

Man har sett björn nära samhället. Jag vet ju att det går björn uppe i militärområdet här i närheten, och man har sett björn tillochmed utefter asfaltsvägen som leder genom området.

Nu har de kommit ännu närmare, nämligen i närheten av motionsslingan som ligger precis nära vårt hem!! De hade tydligen varit in på någon gård också i närheten av Hembygdsgården, huu...

Björnarna har ju setts i småbyarna häromkring de senaste åren, traska in på gårdar och nosa på utemöblerna.

Otäckt tycker jag, de är ju stora rovdjur och uppvisar ett osunt beteende när de helt orädda bara traskar in och nosar på soptunnor och äter av vinbärsbuskar.

För övrigt så har jag kluven åsikt om våra stora rovdjur. Jag är för, att de ska värnas om, och särskilt den sköra vargstammen som finns i vårt land. Nu är jag inte fårbonde i Värmland, och kan kosta på mig att se att de bevaras. Vargen river oftast om natten, då människor är inne. Fårens doft och ljud lockar vargen och tyvärr river de ibland fler än de äter upp, helt enkelt triggade av jaktinstinkten. Men så är deras beteende och bäst att passa på när maten serveras så lättsamt. På morgonen kommer bonden och skådar förödelsen,  det är dock mera sunt att varg river får på natten, än att björn går in på våra gårdar och strövar omkring.

När de drar in i samhällen så har något fel inträffat.

Det är ju inte så ofta som man får höra talas om någon älg som springer genom byarna. Visst inträffar det och såklart så väcker det inte ens i närheten lika stor uppmärksamhet som när björn eller varg gör det. Men man borde väl ändå få höra talas om det, för det är ju trots allt en ovanlig och speciell händelse att sitta med sitt morgonkaffe och titta ut och se en älg betande i trädgården!!

Nä, det är björnar som det rapporteras om, och för ofta för att jag ska tycka det är mysigt. Nalle får stanna i skogen. Punkt!

Nu är bara frågan, var ska vi promenera nu tills Nalle gått i ide?


Ha en underbar dag och titta ut en extra gång genom fönstret den närmaste tiden! Man vet aldrig vem som lufsar runt husen! =)

Av sheltiedagar - 20 augusti 2011 21:05

I kväll har vi haft lilla Mixa på besök ett par timmar. Det tog ett tag innan lugnet lade sig, om man säger så...

Alice blev en aning orolig att denna lilla tuss skulle stanna FÖR länge!! Hon gick obekymrat och nosade på alla Alice saker, dessutom så hittade hon ett gammalt ben som Alice ratat och låg och dammade. Den fick nytt attraktionsvärde kan man lugnt säga!!


Oooops!! En aning slirigt i kurvorna! Men inga streckningar vad vi kunde se... Phu!

 


Var är Du på väg nu då!?! Ingen rast och ingen ro!

 


Jaha! Nädå! Ta för Dig bara!! Inte lite fräckt, det är ju faktiskt MITT ben! Sedan att jag aldrig ens gnagt på det, det är en annan femma!

 

Efter en stund blev det dags för middag.

 Alice brukar omsorgsfullt välja ut sina kulor, ta dem till mattan och sedan tugga i sig en, för att sedan slicka upp alla smulor innan hon fortsätter på nästa kula.

Så inte idag.

Idag slukade hon sin mat i våldsam hastighet. De flesta slank ned utan att ens delas itu en enda gång.

Resultatet av detta lät inte vänta på sig.

Hon kräktes upp en liten del. Och Mixa såg sin chans till ett varmt mål mat. Innan jag ens hann fatta vad som hände. Hmm... Mysigt med hund =)


Efter middagen tog vi en promenad. Det regnade lite lagom och var skönt i skogen.


Nu är kvällen kommen och lilla Fröken ligger uppkrupen i sitt soffhörn och block-sover. Jag misstänker att det snarkas på hemma hos lilla Mixa också!

 

Nu väntar soffan och en film.

Trevlig helg på Er , därute!



Av sheltiedagar - 20 augusti 2011 09:20

... men lite tok ska vi väl kunna hitta på! I kväll får vi iallafall finfrämmande!

Det ser vi fram emot!


Ha det gott!

Av sheltiedagar - 18 augusti 2011 22:36

  Det här måste väl ändå vara sommarens friaste, härligaste bild... Bara glädje...

Yiii-hooo!!!  En vanlig dag i skogen!!




Sötaste lilla Mixa tränar att stå fint! Söt som socker!!


 


Inga flickor ville fotas idag...  Fick med halva...  eller en av dem...

 




Men fina rumpor har de!! :)

 

Foton från dagens promenad...

Nä, nu dax att ta sikte mot soffan!

See Ya...




Av sheltiedagar - 18 augusti 2011 12:37

Här kommer lite bilder från Svenstavik. C var med och fotade. Tack för det!! :)

Ja, Ni får säga vad Ni vill, men för söt är hon min lilla Fröken! <3


Vi laddar upp, med fluff och puff.

 

Japp, då var vi igång!

 


In action!

 


Åsså, upp på bordet... fiiin!!

 


... åsså utlåtandet. Tja, Ni ser ju alla vilken färg det blev... 

 

Har fått höra att det ska hållas en inoff i November. Den tänker vi anmäla oss till, bara för att hålla "ångan" uppe, så att säga.


Bilder togs från promenaden idag, men nu vill jag går ut i solen. Få se om jag lägger in dem ikväll...


Ha en fin dag, alla! :)

Ovido - Quiz & Flashcards