sheltiedagar

Direktlänk till inlägg 17 januari 2012

Dagens vurpa gånger två och träff med sheltieflickor!

Av sheltiedagar - 17 januari 2012 20:01

Ja som Ni förstår har jag haft en spännande dag värre!! Tillråga på allt bara kastades, eller halkade, jag rakt in i "spänningen" helt oförberedd klockan 04.16 för att vara ganska exakt. Det var nämligen då som jag mycket tyst - för att inte väcka övriga familjemedlemmar, skulle så försiktigt som möjligt få med mig en överlycklig hundvalp och en övertrött halvvuxen vovve ut för morgon-stund... Jag ska inte beskylla någon av hundarna för den arla morgonstunden, jag skulle nämligen jobba morgon, annars skulle lugnet nog vara till åtminstone 06.30

Så, upp med låset och ut i januarinatten iförd nattsärk och mannens Nokia-stövlar, ingen tid kan spillas för sådana onödiga saker som att sätta på sig jackan, det gör man ute...

Och där...!!

 En rejäl praktvurpa mitt på näst nedersta trappsteget!! Tur man är stadigt byggd och landar säkert, och tur att hundarna mer eller mindre stormar ut mitt på gården, annars hade det kunnat sluta i förskräckelse!!

Nåja, ingen såg, inga vittnen, det är jag mer eller mindre SÄKER på och med ett fånigt flin i ansiktet och småsneglande mot vägen, (på fall att) ålar jag mig osmidigt upp.

Vill bara här tillägga att klockan ringer 04.15 så att sådär himlans mycket till uppvärmning hade jag inte hunnit med!!!

Allt gick bra och iväg till jobb. Tack snälla Mor-Mor för valpvakt!!

Okej, vurpa nummer två passerade inte så där lindrigt obemärkt.

Vi bor i en by som vintertid präglas av föramför allt TVÅ slags sporter. Ishockey och Längdskidåkning. Stapplande tar jag mig fram över isen, med säkra skydd, utan alltför mycket svårigheter, räknat utifrån någon som hade sin "storhetstid" på sisådär tidigt till mitten på åttiotalet. Ja, Ni kan ju kanske själva tänka Er...!

 Med det där med längdskidor!! Oj, oj oj...

Inte för att jag ogillar att åka, tvärtom!! Tänk att få susa fram över isen i vårsolen på gnistrande snö med kraftfulla, stadiga och framför allt balanserade stavtag! Solen i ryggen och horisonten i fjärran... Mmm...

Hmmm... Ja, när jag och min sju-åring vid sextiden i lokala skidspåret spände på oss laggen var det fullt med folk. Med folk menas att det var träning för skid- åkarna, i elitklass - typ.

Slanka, långa gestalter i tajta färgglada dräkter, som i grupp som turades om att "växla" och "dra".

Vi gav oss iväg, och nu beskriver jag för Er som inte vet hur vårt motionsspår ser ut. Det börjar med en ganska lång raksträcka för att sedan ta av i en ganska skarp vänsterkurva som övergår i ganska brant backe. Iallafall vintertid förefaller den brant. På längdskidor.

Vi blev på raksträckan omkörda i "intervaller" av "gänget" som min sjuåring valde att kalla dem.  Vi körde på och ... Sedan kom kurvan. Och sedan kom Backen...

Ja, att beskriva i detalj vad som skedde känns en smula onödigt i nuläget. Vi åkte iallafall utför och jag såg min lilla pojke framför mig och log lite för mig själv när han tog kurvan där nere en aning ostadigt. Jag såg hur han stannade och vände sig om mot mig och ropade: "Mamma, nu kommer GÄNGET!"


Tur att det var mörkt. =)


Från det ena till det andra.

Lilla Holly har idag fått utökat sin umgängeskrets  och träffat Mixa som plötsligt blev stor-tjej på allvar. Från att valpigt hälsat på Alice stod nu Mixa stadigt och nyfiket och hälsade på den lilla bebisen. Mixa har ju alltid varit den lilla  när vi träffats, men nu fick hon ny och viktig roll. Med två så fina förebilder och kompisar känner jag alls ingen oro för lilla Holly. De kommer att hålla reda på henne och lära henne allt de kan!



Mixa välkomnar lilla Holly!!  "Hej, vem är Du?"

 




 


Efter träffen tog vi en power-nap. Lilla Holly somnar på min mage och Alice i fotändan av soffan i köket. Så mysigt!!  En tjugo minuter räcker, men behövs när man gymnastiserar så kraftigt i fyrasnåret på morgonen... 



Den här bilden är väl en vecka - 10 dagar gammal. Men myyyysig!!


 


Nu ska jag bädda ner mig i soffan en stund. Det ska bli najs...

Ha det gott därute!!

 
 
Camilla & Mixa

Camilla & Mixa

17 januari 2012 21:56

Vad hon växer!! Hon var ju nyss jätteliten.. det går så fort.. ;-)
Tack för dagens lilla träning , måste bli snart igen.
By the way... du kanske borde skaffa broddar.. ajajaj ;-)

http://mixasbravader.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Mita

18 januari 2012 14:14

Men jisses -det hade ju kunnat gå illa! Tänk på att du snart... mycket snart är 40 Mona! ;-) Här tittade jag ut mot vår backe och beslutade mig snabbt för att idag struntar jag i att hämta posten på em... is, is, is...
Vilken otroligt söt filt dina tjejer ligger på!!! VAR har du köpt den??? Kramen

sheltiedagar

19 januari 2012 21:29

För snart, för snart! Och det känns vill jag lova!! =) Filten har Momma sytt, ingen aning var hon köpt tyget...
Kram =)

 
Anne

Anne

19 januari 2012 09:20

AjAj! Men Haha, kan tänka mig den synen! Gjorde ju själv en likande vurpa i trappen till butiken, dock påklädd (hehe) och dessvärre fick nog någon ett gott skratt oxå :)
Fina dom är tjejerna och fina Brunflo! Oh, vilken hemlängtan jag har!! Men vi kommer upp till påsk och då måste vi ses!
Kram från oss!

http://www.schaferliv.com

sheltiedagar

19 januari 2012 21:26

Ha haha... Ja, smidig är inte mitt andra namn! Såklart vi ska ses! Vi saknar Dig med!!
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av sheltiedagar - 7 februari 2013 18:13

Småtjejerna är omslagsflickor på JämtlandHärjedalens Kennelklubbs hemsida! Kul!   Kolla in bustjejerna här: www.jhkk.se ...

Av sheltiedagar - 29 januari 2013 20:34

En stor dag idag för sonen! De nya spelarna i A-laget var gästtränare. På äkta canadensisk maner hölls träningen idag... På riktig amerikansk dialekt! Stort för grabbarna, minne för livet! Fortfarande sprudlar energin, flickorna känns pigga o krya p...

Av sheltiedagar - 22 januari 2013 15:31

... Och idéerna rasar! Ni som känner mig vet att det lätt kan bli lite fööör mycket idéer , men, men ! :) hur som så är detta jättekul , att få lära sig lite om hemsidor o så... Ser fram emot att få presentera min sida! :) Men allt annat ska oxå hi...

Av sheltiedagar - 21 januari 2013 19:30

Har Ni sett sån jättefin header min snälla moster gjort till mig!!?? Det är Wilma som vakar över bloggen nu! Jag är så glad och tacksam för all hjälp jag får av min duktiga moster, nu håller vi på att knåpa på en hemsida... Jo,jo minsann! Koll...

Av sheltiedagar - 8 januari 2013 19:10

Hallå!?   Har Jag några läsare kvar? Hi,hi, förstår att Ni lessnar, det har jag gjort ett tag med... Hur, som, allt med flickorna väl, vi väntar förståss med spänning på att Alice ska börja löpa. Har jobbat mer än jag gjort på många år nu, ...

Ovido - Quiz & Flashcards