sheltiedagar

Alla inlägg den 16 september 2011

...

Av sheltiedagar - 16 september 2011 18:37

Fick idag diagnos på Alice ben. Hennes "hälsena" har förmodligen halkat lite på sidan om själva has-spetsen. Det var svårt att undersöka trots att hon blev sövd (!) då hon var så svullen! Stackars lilla gumman!! Här hemma har jag klämt och känt och sträckt ut och kollat så mycket jag har kunnat och hon har inte visat att hon ömmat något. Men ont har hon, hon drog till och med upp läppen då veterinären undersökte henne trots att hon sov!! De vet ju VAD exakt de skall leta efter, såklart... Själva knät var det inget fel på, men lite öm var hon där oxå.

Men som sagt, veterinären kunde inte med hundra procents säkerhet säga ATT den halkat på sidan, och isåfall så var det bara lite, iallafall vad hon kunde känna idag. Tydligen så kan den halka av helt (!) och då råder det inga tvivel. Men eftersom hon har så små ben och därmed ännu mindre senor så var det svårt att säga...

Om det skulle hända hund av större ras så kan man tydligen höra själva senan när den halkar av, som en hög smäll!!! Usch, stackare!!!

Hon har fått antiinflammatoriskt som är lite smärtstillande och vi skall tillbaka om 10-14 dagar när svullnaden lagt sig för ny undersökning. OM senan halkat av riktigt så kan operation vara nödvändigt för att "fästa" senan där den skall vara, har man en gång råkat ut för detta så kommer det lätt tillbaka annars...

Tur att hon är så liten och nätt så att inte belastningen blir så hög...


Hur som helst, det här är sånt som händer. Jag är bara förvånad att  aldrig, under mina snart 19 år som hundägare, råkat ut för några skador, överhuvudtaget av det här slaget!! Det hade varit mer troligt om det hänt förr, så att säga...

Alla mina hundar fått leka och springa fritt i skog och mark, över stock och sten, in i taggtråd (flaten) in i elstängsel (flaten), in i staket (belgaren). Ni vet sånt som brukar vara runt tennisplaner, och ibland har det ,särskilt när jag hade mina stora, gått riktigt hett till de emellan...


Mina hundar har fått vara hundar, och fått träffa andra, och leka som de velat. Det kommer de att få fortsätta med, men först skall hon bli bra!!


Nu är det rastningar med koppel som gäller, inga långpromenader på ett tag.


Trevlig helg på Er nu därute. Lilla Fröken får mysa inne nu, men det kanske inte gör henne så mycket då det stormar och blåser elakt, ikväll...

Av sheltiedagar - 16 september 2011 12:16

Lilla Fröken hoppar på tre ben fortfarande och nu väntar vi inte längre!! Idag klockan 15,15 har vi tid hos veterinären.

Hoppas att det inte är nåt allvarligt!!

Nu ska lilla Fröken bli kry!


Hör av mig senare...

Ovido - Quiz & Flashcards