sheltiedagar

Alla inlägg under juli 2011

Av sheltiedagar - 30 juli 2011 19:17

Okej, allt sket sig redan från början i dag...

Gav mig iväg med hyfsat gott mod, om än utan några förhoppningar, och i lagom tid.

Kruxet var bara att efter att ha kört ett bra tag, ( ganska långt tag, faktiskt) så tyckte vi båda att det var otroligt långt till Ransäter idag... Visst gick det fortare igår, väl?? Kändes närmare på något vis...

Naturligtvis hade vi missat avfarten och blåst på i hög marchfart åt fel håll!!

Gaaah!!! Ballongen sprack, luften gick ur...

Kom fram till, efter endel räknande, att jag nätt och jämnt skulle hinna... Kanske om jag gasade på lite till och skyndade mig, utan att förbereda mig, utan fluff och puff med lilla Fröken och utan uppvärmning så skulle det förmodligen gå. En timme till avfarten vi missat, och sedan ytterligare en timme till efter den rätta vägen...


Nä. Vill inte.


Insåg igår att samma hundar ju var anmälda till alla tre dagar, dvs samma motstånd, och jag tror knappast att nästa domare skulle plocka ut lilla Fröken till något annorlunda betyg. Hon har ju inte växt så vansinnigt mycket inatt...

Struntade i det.

Lämnade Giganterna åt Giganternas Kamp.


Nä, det här var sista bittra inlägget om Ransäter 2011.

I veckan ska jag rycka upp självförtroendet ur stövelskaften och satsa på lördagen, då vi ska till Svenstavik.


Tur att Alice är glad och vacker, precis som vanligt, med eller utan utställningsbetyg av det ena eller andra slaget...

Av sheltiedagar - 29 juli 2011 21:41

Å ena sidan - är jag ju förståss grymt besviken. Det ska jag erkänna. Såklart att Alice är värd ett högre betyg, det tycker jag - absolut!!

Lätt att visa, inga konstigheter...  gick och stod fint. Jag menar "Good"?? Nej, hade hoppats på VG iallafall, men men...


Å andra sidan - var vi ute redan innan vi steg in i ringen.

Jag kan utan att överdriva säga, att de flesta andra tikarna, om inte alla, var färdiga. Färdigpälsade, kroppen på plats, inget som rullade eller slängde på någon av dem.

Hur kan en 10 månadershund vara "klar"?


Nåja, det var ju varken mitt eller Domarens fel. Han gjorde en rättvis bedömning, och var väldigt trevlig! :) Det tycker jag faktiskt!!


Hur som helst så var dagen givande och även om resten av helgen inte ser så där himlans ljus ut för vår del, då vi alla dagar möter praktiskt taget samma hundar, så kämpar vi på, jag och Finaste lilla Alice!


Good = Hund som motsvarar rasens standard och vars exteriöra fel är av mindre framträdande karaktär.


Kriktik:


Liten tik som är alltför tunn alltigenom. Sött feminint uttryck. Tunnt nosparti, fina öron. Bra hals. Mkt tunn benstomme, fina tassar. Bröstkorgen  är någ flat o kort. Brant kors. Behöver mer knävinkel. Brant skuldra. Utmärkt pälskvalitet. Behöver mycket tid att utvecklas!  Mkt ostabila frambensrörelser. Behöver mer kraft bak.


Tja, vad säger man??

Omtag i morron??


Känns svårt att peppa upp sig just nu...

Av sheltiedagar - 26 juli 2011 11:50

... att vi är så klara vi kan bli... Nu ska vi vila oss iform, innan det bär av på allvar...


 


 

 

Av sheltiedagar - 24 juli 2011 21:20

Jaha, känner att jag måste skriva av mig lite vad gäller kommande envenemang. Herregu, vad har man gett sig in på?! Inte mindre än 10 157 anmälningar har kommit in!! Jag säger bara, tänk att vinna Best In Show på den utställningen!! Vilken känsla det måste vara!!

Utopi...


Hur som helst så har vi gott mod och tar detta som det kommer. All efarenhet man får, både jag och lilla Alice, kommer vi att behöva framöver, med vad vi nu kommer att ta oss för...


Kort info om de olika dagarna:


Fredag

- Ring 46 (!)

-Domare: Paul Stanton

- Antal Shelties: 55 + 3 (valparna döms i annan ring)


Lördag

- Ring 46

- Domare: Johan Andersson

- Antal Shelties: 70 (!!) + 4


Söndag

Ring 46

-Domare: Gunilla Skallman

- Antal Shelties: 62 + 2


Totalt antal ringar inte mindre än 55 stycken! Och som sagt över 10 000 anmälningar...

Man får göra veterinärbesiktningen redan på torsdagskvällen om man vill, men det kommer inte jag att hinna. Får se till att vara ute i god tid istället! Tja, om man säger att man är liiite nervös så har jag inte tagit i överkant! Måste se till vad man ska ha på sig, om det blir regnigt. Har fixat bur, hjul till den  och parasoll för skydd för regn eller sol.


Veckan kommer att gå åt till att planera och packa. Får inte glömma nåt!! Tex nummerlapparna!! Ve och fasa!! Eller vetinyg!! Nädå, ska packa ner de sakerna först...


Sedan när jag kommer tillbaka hem så är det bara att ladda om för då ska vi till Svenstavik! Phu... Men kul ska det bli!!


Idag har vi varit och fiskat. Vi fick 3 småttingar som fick åka tillbaka i sjön. Grillat korv och fikat ute. Så mysigt att vara ute en hel dag. Alice var förståss med. Hon fick åka roddbåt och det gick bra. Däremot så hittade hon nån trevlig fläck med förmodligen fiskrens och hon passade på att grunligt rulla sig i den!! Blir ju ett bad denna veckan vilketsom, men lite onödigt kändes det när vi ska bort å allt. Men vem vet, kanske så får pälsen extra lyster av fisk...


Ha en trevlig söndag Alla därute!


Av sheltiedagar - 22 juli 2011 14:28

Fick ta mig en uppfriskande promenad för att skingra tankarna, efter att inte mindre än  4 startlappar med tillhörande PM dimpit ner i brevlådan! Mer om detta senare...

Vi hade en rolig träff med sötaste lilla Mixa, som för övrigt är Alice eget lilla "må-bra-piller" och det kan man ju förstå!!


Ta-fatt-leken börjar omgående!

     Full rulle ska det vara!!

 

Snacka om "krejsi ajs" !!! Ha hahaha!! Titta bara på dem!! Dålig bild men detta fångar väldigt bra hur de far fram och tok-röjer!!


 


Söt som socker är hon lilla Mixa!!


 

Nä, nu har jag suttit här länge nog. Måste dra... Hej på en stund! :)






Av sheltiedagar - 21 juli 2011 22:28

Trots semester-förvirring och allmän oreda på tid och veckodagar (!) så satte vi den! Tid, plats och dag! Inte illa! Jag hade lilla W med mig som assistent och bärhjälp. Jag ville efterlikna "riktig utställning" så mycket som möjligt så vi packade bilen med stolar, Alice egen väska, olika koppel, bur,  plus diverse andra nödvändiga och oersättliga tillbehör, ja, allt som man har med sig, helt enkelt! Alla signaler skulle vara där!

Husomhelst, utrustade med smaskens godis så gjorde lilla Fröken precis det hon skulle! No problems alls! Skönt... då gäller det bara för matten att ladda, för fullt, oxå!

Vilken fin sommar vi har! Idag tog vi en tur med "u-båten" som grabbarna kallar den. Låter ju en aning ödes-klingande, men inga allvarliga tillbud denna gången heller!

Så vackert ute på sjön...

  Den Jämtländska flaggan vajar i sjöbrisen!


En vacker stuga någonstans längs stranden, molnen... nuet...


  


Så fin dag vi haft här idag!

Ta vara på dagen och varandra...

Av sheltiedagar - 21 juli 2011 11:05

... ikväll, 18,30... som jag INTE kommer att missa!


Det drar ihop sig. Mindre än 1 vecka kvar!!


Wooo-iiii-hooo!! :)

Av sheltiedagar - 17 juli 2011 17:44

I soffan PÅ en kudde! Ja, vad säger man? Lilla Fröken kan det här med att mysa!


  

Ovido - Quiz & Flashcards